tisdag 13 november 2007

matiga muffins



vinterns första snö bjöd på kvällmys med nybakade matiga muffins.
jag blev riktigt nöjd över mina muffins med fetaost, rökt skinka och lök. familjen uppskattade också dessa salta bakverk. originalet kommer från den finska bloggen "Ullan unelma"där det bjuds på läckra bakverk och salta smårätter. en modifierad variant fick jag smaka på hos min kära storasyster (hennas dagdrömmar) förra helgen och nu slängde jag ihop en egen variant med lite annan fyllning och en blandning av mjöl och dinkelmjöl. mums! jag ska ta med ett par till tio-fikat på jobbet imorn...
matiga muffins
skål 1: 2 dl dinkelmjöl 2dl vetemjöl 2 tsk bakpulver ½ tsk salt
skål 2: 2 dl mjölk 2 ägg 75 gr smält smör
skål 3: 100 g rökt skinka (riven) 100 gr fetaost i smulor 1 hackad lök ½ tsk svartpeppar
riven ost

blanda innehållet i varje skål var för sig. blanda sedan ingredienserna i skål 1 och 2. lägg till ingredienserna från skål tre och rör om.
fördela smeten i 12 stora muffinsformar, strö på lite riven ost på varje muffins.
grädda i 200 grader under ca 20 minuter.
lätt som en plätt :)
tack till bloggen Ullan unelma (Ullas dröm)


4 kommentarer:

H ennA sa...

Vad gott det ser ut! Det funkar nog om man bakar så att man kan frysa in eller vad trór du?

H ennA sa...

Om du minns de där "blomvasrena" från bröllopet? Jag har en sån 1-liters glasburk inne i ljuspåsen..och tyget räcker precis upp till kanten av glaset, så risken för att den ska börja brinna är nog minimal :-)

H ennA sa...

Japp, det är det som är ide´n ;-)

natti natti

Bantarbritta sa...

Jag har länge letat efter ett bra matmuffinsrecept och föll för det här pga enkelheten! Har precis en sats i ugnen och hoppas att de blir smaskiga.
Jag har även lånat receptet till min blogg, hoppas det är ok? :)